Wat is het aller aller allerbelangrijkste?
Bij de begeleiding van managementteams stel ik vaak de volgende vraag; Wat is het aller aller allerbelangrijkste voor jullie bedrijf (of non-profit organisatie)? Het lijkt een open deur maar in de praktijk blijkt dat heel vaak niet het geval. Dat drie maal ‘aller’ doe ik overigens bewust want ik wil met die vraag naar de kern. Die vraag kun je positief of negatief formuleren.
Als we over …… (maanden/jaren) ……… (onderwerp) echt goed voor elkaar hebben, dan worden we echt heel erg succesvol!
of
Als we over …….. (maanden/jaren) ……….. (onderwerp) niet voor elkaar hebben, dan hebben we echt een gigantisch probleem.
Ik laat daar de individuele leden van een managementteam eerst zelf over nadenken. Daarna delen we de verschillende individuele antwoorden met de hele groep. Wat me dan opvalt is dat managers vaak na moeten denken over deze vraag en dat er vrijwel altijd verschillende antwoorden op tafel komen. Er lijkt dus geen gezamenlijke focus te zijn en de managers hebben kennelijk nog niet nagedacht over deze vraag. De leden van de managementteams zijn daar zelf ook vaak erg verbaasd over. Gevolg; zeer geanimeerde gesprekken over de kern van succes of falen van een bedrijf of organisatie. Samen intensief doorkauwen wat nu die ultieme faal- of succesfactoren van je bedrijf of organisatie zijn. “Dit hebben we zo nog nooit gedaan”, hoor ik dan vaak. En als je samen zo intensief naar de kern van je organisatie kijkt, kom je er meestal wel uit. Dit maakt of wij succesvol gaan worden of niet!
En als je dan dat gezamenlijke focusthema (het aller aller aller belangrijkste) hebt gevonden…. Dan begint het pas. Want wat betekent dat voor je feitelijke gedrag in de dagelijkse praktijk? Hoe vertaal je die samen geformuleerde focus naar het alledaagse gedrag van MT-leden? Hoe organiseer je die prioriteit binnen je organisatie? Want een gezamenlijke focus is immers slechts een gezamenlijke intentie. Met louter intenties wordt je niet succesvol. Hoe vertalen we dat gezamenlijk naar de praktijk van onze hele organisatie? Hoe krijgen we dit ECHT voor elkaar?
Wil je daar meer over weten? Neem dan maar even contact op.